Biotech. & chemische STEM-wetenschappen [Doorstroomfinaliteit 3de graad]

“DOORSTROOMFINALITEIT”?

Deze richting beoogt een interesse in een brede (eerder theoretische) algemene kennis met ook voldoende nadruk op de algemene vakken naast de richtingspecifieke vakken. Deze soort richting bereidt je voor op te gaan verder studeren als je hier afstudeert. In het uitdovende (oude) systeem waren dit de ASO-richtingen.

 

Klemtonen van de richting?

  • Biotechnologische en chemische STEM-wetenschappen is een theoretische en wetenschappelijk georiënteerde richting in de derde graad doorstroomfinaliteit domeingebonden ‘STEM’ voor leerlingen die zich willen verdiepen in natuurwetenschappen en technologie en zich willen voorbereiden op hoger onderwijs in chemie, biotechnologie, biomedische wetenschappen of aanverwante domeinen.
  • De studierichting legt een sterke nadruk op wiskundige concepten en modellering, wat essentieel is voor exacte wetenschappen. Leerlingen leren analytisch denken, complexe formules interpreteren en wiskunde toepassen binnen biotechnologische en chemische contexten. Ze leren hoe ze experimenten correct opzetten, uitvoeren en analyseren volgens wetenschappelijke standaarden en leren werken met chemische, biologische en fysische processen. Leerlingen kunnen projectmatig werken en worden aangemoedigd om innovatieve oplossingen te bedenken voor wetenschappelijke en maatschappelijke uitdagingen.

Lijkt deze richting jou iets? Een leerling uit de studierichting BSW:

  • heeft een sterke interesse in wetenschappen en technologie: Je bent geboeid door chemie, biologie en fysica en wil deze disciplines verder onderzoeken.
  • houdt van analytisch en logisch denken: Je vindt het interessant om natuurwetenschappelijke principes te begrijpen en toe te passen in labo’s en experimenten.
  • is nauwkeurig en heeft oog voor detail: Experimenteren in een laboratorium vereist precisie en een gestructureerde werkwijze.

 

5de jaar  6de jaar 
Naam van het vak BASISVORMING (BV) + SOMS SPECIFIEKE VORMING (SV)
Levensbeschouwelijke vakken 2 2 NCZ (Zedenleer), Katholieke godsdienst, Islam, Protestantse godsdienst, Orthodoxe godsdienst
Lichamelijke opvoeding 2 2
Nederlands (BV + SV) 4 3
Frans (BV + SV) 2 2
Engels (BV + SV) 2 2
Geschiedenis + Burgerschap 2 2
Aardrijkskunde 1 1
Biologie (BV + SV) 2 2
Chemie (BV + SV) 2 2
Fysica (BV + SV) 2 2
Wiskunde (BV + SV) 5 5
Eco-Fin. Competenties 1 Economische en Financiële Competenties
Artistieke Expressie 1
Informaticawetenschappen 1
Vrije Ruimte 2
RICHTINGSPEFICIEK GEDEELTE
Labo en STEM-engineering 4 4

ALGEMEEN TOTAAL


32 LESUREN


32 LESUREN

 


STUDIEDOMEIN
FINALITEIT DOORSTROOMDUBBELE FINALITEITFINALITEIT ARBEIDSMARKT
DomeinoverschrijdendLatijn
Wetenschappen
Economie
Humane wetenschappen
Moderne talen

------
Economie & organisatieBedrijfswetenschappenCommerciële OrganisatieOnthaal, Organisatie en Sales
Maatschappij & WelzijnWelzijnswetenschappenGezondheidszorgBasiszorg en Ondersteuning
---Opvoeding en begeleiding ---
Kunst & Creatie---Beeldende kunst---
Vergelijkbaar met..."ASO""TSO"/"KSO""BSO"